Beste lezer,

Graag zou ik je reactie willen ontvangen op mijn boek, mocht je het gelezen hebben.
Opmerkingen, suggesties en aanvullingen die ik in het erratum op kan nemen.

Tijdens het lezen heb ik je wellicht op bepaalde gedachten gebracht. Een herinnering aan iets dat we samen hebben meegemaakt. Of gewoon een anekdote.

Kortom, alles is welkom daar waar het onze goede relatie verder onderstreept. Het zal de inhoud van mijn boek een nog diepere betekenis geven.
Weet in elk geval dat je me er een groot plezier mee doe.
Hartelijk dank alvast.

Sjaak van der Worp.

9 Comments

  • W. Van der Meer

    Je enthousiasme werkt aanstekend, jouw gevleugelde woorden tijdens de zaterdagochtend trainingen in De Treek (70-er jaren vorige eeuw) blijven mij altijd nog bij :: ” laatste potje ( voetballen!) ! ” wie dit wint, wint alles”!! En dan gingen we vol motivatie en versleten tot op het bot ” er weer tegenaan”!!
    Je doet het nu wat rustiger aan, ik ken dat (!), geloof steeds meer in de Chinese filosofie : als je de tijd hebt ligt alles op loopafstand!

  • Als ‘boekenwurmen’ staan wij natuurlijk niet te springen op telefoontjes zoals die van Sjaak van de Worp afgelopen week. Sjaak wilde namelijk op het hoofdkantoor langskomen om een app op zijn telefoon te laten installeren. Digitaal directeur van der Mark moest vanmorgen dus aan de bak toen deze krasse knar uit Woudenberg zich meldde.
    Sjaak bleek op wandelgebied gepokt en gemazeld te zijn met tochtjes naar Lasagne de Compostella en Jeruzalem op zijn Palmares. ‘Gewoon naar de Middellandse Zee lopen en vervolgens het water aan je rechterhand houden’, lachte hij zijn tocht door Turkije, Jordanië en Syrië naar Israel weg.
    Het sprintje dat uitgever Metz in het voorjaar vanuit Salland naar Metz in Frankrijk maakte wist hij wel te waarderen. Vooral toen de kaart van zes meter lengte tevoorschijn kwam.
    Wel jammer van zijn bezoek was dat hij, op het moment dat van der Mark de app wilde gaan installeren, ontdekte dat zijn telefoon nog aan de oplader in Woudenberg lag.
    Tsja Sjaak, dat zal je met een boekje niet gebeuren … Gelukkig heeft Alex Buis zijn rondje rondom Zuid-Limburg ook mooi analoog vastgelegd.

  • Eef van der Worp

    Wat een mooi levenswerk! Letterlijk en figuurlijk.

    Het is mooi uitgevoerd, zit goed in elkaar zit met mooie persoonlijke verhalen – en eerlijk ook zeker hier en daar. Prettig om te lezen! Mijn complimenten! Daarnaast raakt het ook wel iets bij me merkte ik.

    Ik heb ervan genoten – maar ook mijn kids vonden het geweldig om te zien al die oude foto’s! Bedankt!

    Die boerderij in Zuilen ga ik zeker binnenkort eens opzoeken. De ‘kijk-worp’ – dat spreekt me als oog-professional natuurlijk wel aan!

  • Anne Achterbosch

    Sjaak, ik ben met veel genoegen door je hele boek gegaan. Er waren veel overeenkomsten met mezelf in het opgroeien, het werken thuis, stallen mesten, de melk karnen, bieten rooien en de drang tot leren. Twee herinneringen komen boven :
    Ik heb vijf jaar gewerkt in de eerste fase van de peuterspeelzaal, toen nog in de RK kerk. Maarten werd daar voor zijn eerste ochtend door Martha gebracht. Jij kwam hem halen, ik kende je niet maar zei tegen je ; ‘ U komt voor Maarten’! Verwondering van jouw kant. Maar het was een herkenning van de mijne. Maarten was zó duidelijk jouw zoon, alsof hij gekloond was. Dat was onze kennismaking.

    En dan de Keep Fit bijeenkomsten bij ons op de Tromplaan. Vijftien keer was er koffie met saucijzenbroodjes, daarna de glühwein en kon tevens de vergadering beginnen. Een aparte belevenis ook voor Bernard en mij.

    In je boek op pagina 50 staat het huivering wekkende verhaal van jullie busongeluk in Noorwegen waarbij het hele gezin betrokken was. Doornat en verkleumd heeft iedereen zich gered door vanaf het talud naar boven te klimmen. Daar werden jullie opgevangen en in een warenhuis van nieuwe kleding voorzien, iedereen mocht er kiezen.
    Op de zaterdag na thuiskomst vertel jij dit dramatische gebeuren, niet zonder emoties, aan de twintig mannen die er toen waren. Iedereen luisterde aandachtig en het was even doodstil nadat je stopte met het verhaal…..Toen kwam er een droge stem van de andere kant van de kamer die zei; ‘O kijk, dat is de verklaring voor ons waarom jij vandaag in zo’n mooi trainingspakkie rondloopt. Dat zou jezelf nooit gekocht hebben’!

  • Sjaak ik kende jou nog niet zo goed of eigenlijk helemaal niet toen je met ons mee ging skeeleren. Ik kan mij nog wel herinneren dat je bij een van onze eerste gezamenlijke tochten je helm was vergeten. Jij dacht in je enthousiasme wel dat je zonder helm kon starten maar gelukkig waren daar een aantal andere wat minder enthousiast over. Dit had als resultaat dat er bij iemand een helm werd gehaald.
    Halverwege onze tocht gebeurde er iets, ik weet niet meer wat, maar je lag gestrekt op de grond. De helm was dwars doormidden en jij had gelukkig alleen enkele schrammen en verder geen letsel. Ik weet nu wat er bedoeld wordt met het gezegde “een geluk bij een ongeluk” Dit is slechts een van de avonturen die we meegemaakt hebben.

    Sjaak dan nog even over jouw biografie. Ik kan je vertellen dat ik totaal geen lezer ben maar deze biografie heb ik in 3 dagen uitgelezen. Wat mij in ieder geval wel duidelijk is geworden is dat je, door je bewogen leven, geen gebrek aan stof had. Mijn complimenten en ik hoop je snel weer te spreken.

  • sjaak van der worp

    Wat een prachtig boekwerk en inhoud.
    Het was mij niet bekend, dat ik een familielid had die zoveel kon of kan presteren. Zowel op organisatorisch , sport, verenigings -. of wat voor gebied dan ook. Geweldig.
    De familieverhalen komen mij grotendeels bekend voor. Een detail viel mij op;nl. dat mijn vader(ome Cornelis) jou heeft schaken geleerd en UIT HET KLOOSTER HEEFT GERED.
    Veel heb ik nog niet gelezen,maar dat komt nog wel.
    Nogmaals mijn complimenten en tot kijk in Raalte.

  • Kees

    Sjaak,
    Prachtige verhalen in een mooi boek, het geeft een goed tijdsbeeld weer van het leven in Schalkwijk en je werkzame en sportieve leven.
    Na het lezen realiseerde ik me dat wij redelijke aantal activiteiten samen gedaan hebben van fietsen in Sauerland en Frankrijk tot de schaatstochten op de Weissensee en Zweden.
    En dan niet te vergeten de liefde voor het wandelen, velen jaren met een groep uit Woudenberg de 4 daagse gelopen.
    Zoals je in je boek beschreven hebt heb ik in Duitsland een stuk met je meegelopen een wandeling met veel regen, wat ik toen heb ervaren is dat als je zo onderweg bent er altijd mensen zijn die je willen helpen, zo konden we geen slaapplaats vinden en het volgende dorp lag 10 km verder een man, die in de tuin aan het werk was, bood spontaan hulp en bracht ons naar een hotel in het volgende dorp.
    Ook denken wij met veel plezier terug aan de Kampeer/ wandel weekenden met de familie van der Worp en vrienden en kennissen, die je samen met je broer Nico organiseerde. De actieve en gezellige weekenden sloten we altijd af met een barbecue.
    Toen ik al een tijdje met pensioen was vroeg je of vrijwilliger bij “Slachtofferhulp” iets voor mij zou zijn na enige aarzeling, ben ik toch met de opleiding gestart en heb dit werk 10 jaar met veel inzet gedaan,
    Samen hebben wij (ca 8 jaar ) velen malen werkoverleg en casusbesprekingen gehad onder de bezielende leiding van onze teamleider Regine.

    Zo riep het vele herinneringen bij me op tijdens het lezen van je boek, bedankt.

  • Cees Groothuis

    Hoi Sjaak,
    Wat een prachtig boek om te lezen. Vol met verhalen, levenswijsheden en foto’s.
    Het is interessant om jouw levensverhaal te lezen.
    Het boek is precies zoals jij in mijn herinnering staat.
    Helaas heb ik maar 2 jaren op jouw kantoor mogen werken, maar die waren dan ook zeker de moeite waard.
    Wat mij vooral is bijgebleven is het weekend met partners naar Drenthe. Gezamenlijk vlotte bouwen in de sloten aldaar. ‘S-avonds gezellig met een drankje met zijn allen de dag doornemen.
    Het boek is voor mij een mooi naslagwerk geworden van herinneringen die ik koester.
    Bedankt hiervoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *